Het aanvragen van een mantelzorg vergoeding is vaak een enorme opgave. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen verdwalen in de wirwar van wetten, regels en criteria. Mantelzorgers raken verstrikt in deze complexe doolhof, waardoor de druk onnodig groot wordt. Informeles zag mantelzorgers verstrikt raken in de organisatorische en medische mallenmolen van aanvragen en regelgeving. Dit moest anders.
Decennia aan ervaring en kennis
Met ruim een decennium aan ervaring in de zorgpraktijk en in de gesprekken met gemeenten en zorgverzekeraars zagen wij van dichtbij dat de bestaande loketten nauwelijks zijn ingericht op informele zorgaanvragen. Gemeenten en zorgverzekeraars verwachten veel van mantelzorgers, maar bestempelen dit als ‘gebruikelijke zorg’, waarvoor geen vergoeding wordt gegeven. Ondertussen raken mantelzorgers structureel overbelast door het grote aantal uren dat van hen verwacht wordt, zonder erkenning of compensatie.
Van idee tot uitvoering

Tijdens onze jaren in de formele (professionele) thuiszorg merkten wij dat veel cliënten hun zorg grotendeels al ontvingen van mantelzorgers: familieleden, buren of kennissen. Cliënten gaven keer op keer aan dat zij het liefst verzorgd worden door deze vertrouwde mensen. Terwijl professionele zorgverleners een vergoeding kregen, ontvingen mantelzorgers, die vaak méér taken uitvoerden, helemaal niets.
Uit ons onderzoek bleek dat er wél mogelijkheden zijn om mantelzorg te vergoeden, wanneer de mantelzorguren worden erkend als ‘boven gebruikelijk’. In dat geval kan via de gemeente of zorgverzekeraar een mantelzorgvergoeding worden toegekend. Helaas wordt dit nauwelijks gecommuniceerd en is het aanvragen hiervan vaak nog ingewikkelder dan het aanvragen van formele zorg.
Vanuit de overtuiging dat mantelzorgers recht hebben op erkenning en ondersteuning, begeleiden wij hen bij het aanvragen van vergoedingen en zetten wij ons in voor een eerlijker en toekomstbestendiger zorgsysteem, samen met mantelzorgers.
